sisätilojen lakkaus vai ölyäminen?
Moderator: Kristian
sisätilojen lakkaus vai ölyäminen?
Onko kenelläkään kokemusta veneen sistätilojen öljyämisestä? En haluaisi että puuosat kiiltävät joka tapahtuu usein kun lakka, vaan pinnat saisivat olla matat. Joten olen miettinyt että öljyäisin sisätilat mutta en uskalla tehdä sitä enen kuin joku on kertonut onko se hyvän näköistä. Sitten tuollaH-wikissä lukee että ölytyt sisätilat ovat alttiita homeelle, onko näin?
Re: sisätilojen lakkaus vai ölyäminen?
Jos aiot hioa pinnat puulle asti niin veikkaisin lakkauksen olevan hyvä vaihtoehto. Kiiltävät pinnat on tosiaan vähän hassut, mutta himmeysasteita on onneksi monta. Esimerkiksi puolihimmeä tai puolikiiltävä ovat semmoisia keskimatkan vaihtoehtoja. Ihan matta taas taitaa kerätä röhnää. Lakkauksen hienouksista en osaa sanoa enempää, mutta öljyiseen puuhun ei lakka tartu joten puulajeistakin riippuen voi lakkaus olla aikalailla turhaa ja vaatii paljon pysyäkseen siistinä, sillä huonosti tehty lakkaus hilseilee pois melko nopeasti. Muut voi kertoa enemmän kokemuksistaan..(?)janirais wrote:Sitten tuollaH-wikissä lukee että ölytyt sisätilat ovat alttiita homeelle, onko näin?
Puuöljyä suosittelisin enemmän huoltokäyttöön eli kun pinta on suht kunnossa mutta kaipaa tasaisempaa väriä tms. En tiedä mistä wiki-artikkelia kirjoittaessani olin kuullut homenhtuvasta öljystä, semmoista ei näy veneeseen tulleen parin vuoden "sipaisujen" perusteella. Sisätiloja ei tarvitse öljytä kovinkaan hanakasti kun eivät ole niin kulutukselle herkkiä. Ainakin huollettaessa pinnoista on tullut ihan siistit öljylläkin. Vastaavasti, jotain pigmenttiä pinnoista tuntuu irtoavan esim. kloriitilla pyyhkiessä, toivottavasti öljyä eikä alkuperäistä lakkaa.. Öljyä olen kuitenkin sipaissut tilalle.
306
Yleensä kyllä sanotaan, että öljytyn pinnan voi lakata, mutta kerran lakattua puuta ei voi enää öljyllä käsitellä, koska puu on jo "tukittu" lakalla. Öljyllä ei siis ole enää imeytymisen mahdollisuuksia. Puuöljy on jopa yksi klassisen lakan ainesosista, joten olettaisin ettei sillä pitäisi olla merkitystä lakkauksen kannalta jos puussa on jo valmiiksi puuöljyä. Tiikin lakkaamisessa on toki omat konstinsa, puun luontainen rasvaisuus pitää pestä pois ohenteella juuri ennen lakkausta.
Lisää aiheesta löytyy puuvene-lehden sivuilta: http://www.puuvene.net/Lehti/1997-2/lakkaus.html
Minulla on hyviä kokemuksia hempelin mattapintaisesta lakasta: "Dura-satin varnish" on tehnyt varsin helpolla sellaista pintaa josta pidän. ( kts. http://www.hempel.fi/ -> venemaalit -> tuotteet -> lakat ja puunhoito)
Lisää aiheesta löytyy puuvene-lehden sivuilta: http://www.puuvene.net/Lehti/1997-2/lakkaus.html
Minulla on hyviä kokemuksia hempelin mattapintaisesta lakasta: "Dura-satin varnish" on tehnyt varsin helpolla sellaista pintaa josta pidän. ( kts. http://www.hempel.fi/ -> venemaalit -> tuotteet -> lakat ja puunhoito)
-
Kaverin veneen tiikit (sisällä) ovat hirveän näköiset, kun vanha öljy on tummunut. Sen puhdistus on ainakin hänelle ylitsepääsemätön urakka.
Minulla puolestaan on kaikki puuosat paksusti (=monta kerrosta) ja kiiltävästi lakattu. Katsotaan sitten kun olen mennyt nupit turkkilevyihin tai sitloodan luukkuihin, jos sitten laittaisi jotain karhennusta/himmeämpää pintaan.
Jos lakkaus on liian kiiltävä, niin lopputulos kuulemma paranee laittamalla himmeämpää pintaan.
Jos lakkaat, niin pari vinkkiä:
-viilutettua ei saa hioa koneella tai menee puhki
-muista hioa puun syiden suuntaisesti
-hyvä ja puhdas lakkapensseli
-mahdollisimman ohut kerros lakkaa kerrallaan
-paksu lakka valuu helpommin kuin ohut
Minulla puolestaan on kaikki puuosat paksusti (=monta kerrosta) ja kiiltävästi lakattu. Katsotaan sitten kun olen mennyt nupit turkkilevyihin tai sitloodan luukkuihin, jos sitten laittaisi jotain karhennusta/himmeämpää pintaan.
Jos lakkaus on liian kiiltävä, niin lopputulos kuulemma paranee laittamalla himmeämpää pintaan.
Jos lakkaat, niin pari vinkkiä:
-viilutettua ei saa hioa koneella tai menee puhki
-muista hioa puun syiden suuntaisesti
-hyvä ja puhdas lakkapensseli
-mahdollisimman ohut kerros lakkaa kerrallaan
-paksu lakka valuu helpommin kuin ohut
Heh, tota kloriittia voisi kokeilla kun tuntuu vievän paikatkin hampaista..remonttimake wrote:Kaverin veneen tiikit (sisällä) ovat hirveän näköiset, kun vanha öljy on tummunut. Sen puhdistus on ainakin hänelle ylitsepääsemätön urakka.
Itselläni on sisätilan putsailut vielä edessä nyt kun ulkopuoli alkaa viimein olla säädyllisen näköinen.
Luin nopeasti tuota Laurin linkin loistavaa artikkelia ja siinä neuvotaan toimimaan juuri kuten olet toiminutkin, paras tulos (etenkin pöydänkansiin) tulee lakkaamalla alle kiiltävää ja päälle puolihimmeää. Muuten lakkaan tarttuu kaikenmoista röhnää.remonttimake wrote:Minulla puolestaan on kaikki puuosat paksusti (=monta kerrosta) ja kiiltävästi lakattu. Katsotaan sitten kun olen mennyt nupit turkkilevyihin tai sitloodan luukkuihin, jos sitten laittaisi jotain karhennusta/himmeämpää pintaan.
306