Sadeveden poistoletkut
Moderator: Kristian
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Sadeveden poistoletkut
Omassa veneessä on sadeveden poistoletkujen ikä ja kunto tuntematon, joten ne voisi pikku hiljaa vaihtaa. Onko vinkkiä minkälaista letkua siihen laittaisi? Foorumia selaamalla löysin kuvia muotoon tehdyistä kumiputkista (mistä niitä saa ?) ja muita patentteja vaihtelevasti.
Nykyinen ratkaisu on suorat läpinäkyvät kudosletkut. Vesi on valunut ulos eikä ole tullut sitä kautta takaisin sitloodaan. Kehtaako täällä kukaan tunnustaa purjehtineensa suorilla letkuilla ja mitä ongelmia on ollut? Tyylirikon vuoksi ajattelin kuitenkin tehdä uudet letkut ristiin.
Nykyinen ratkaisu on suorat läpinäkyvät kudosletkut. Vesi on valunut ulos eikä ole tullut sitä kautta takaisin sitloodaan. Kehtaako täällä kukaan tunnustaa purjehtineensa suorilla letkuilla ja mitä ongelmia on ollut? Tyylirikon vuoksi ajattelin kuitenkin tehdä uudet letkut ristiin.
Re: Sadeveden poistoletkut
Toteutustapa vaihtelee. Vanhoissa H-veneissä on usein sellaiset ristiin menevät, uudemmissa lienee Y-putki, kun useissa uudemmissa on vain yksi läpivientikin pohjassa.remonttimake wrote:Kehtaako täällä kukaan tunnustaa purjehtineensa suorilla letkuilla ja mitä ongelmia on ollut?
FE83:ssa oli suorat putket istumalaatikon nurkissa, laminoituna paikoilleen, joten niissä ei ollut edes mitään sulkuventtiileitä.
Millainen tyylirikko se on? Esitteletkö niitä letkuja kaikille jotka käyvät katsomassa venettäsiTyylirikon vuoksi ajattelin kuitenkin tehdä uudet letkut ristiin.
Jos tyylin takia asialle jotakin pitäisi tehdä, niin sellainen uudemmissa veneissä käytetty "katettu" pohjaläpivienti voisi olla helpompi esitellä vieraille? Ainakin siis silloin kun vene on kuivilla.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Sadeveden poistoletkut
No jos raati on sitä mieltä, että suorakin letku käy (ja sitä kelpaa esitellä Nauvon satamassa), niin sellaisella jatketaan.
Re: Sadeveden poistoletkut
Täältä yksi "jaa"-ääni lisää jos suorasta letkusta ei ole vettä kaukaloon tullut. Ristiin menevien idea oli siinä, että kallellaan alempana oleva venttiili johti ylempään viemäriin eikä vesi siten tullut niin nopeasti takaisinpäin.remonttimake wrote:No jos raati on sitä mieltä, että suorakin letku käy (ja sitä kelpaa esitellä Nauvon satamassa), niin sellaisella jatketaan.
Itselläni on letkut ristissä mutta kun tarpeeksi trimmit tyrii niin vesi tulee kyllä sisäänkin päin.
306
Re: Sadeveden poistoletkut
No mitäs materiaalia letkujen tulee olla. Ajattelin että nuo letkut ovat aika tärkeät osat pinnalla pysymistä ajatellen, joten ne lienee aika vaihtaa..
Ja saako ne vaihtaa itse vai pitääkö jättää aisantuntijalle?
Ja saako ne vaihtaa itse vai pitääkö jättää aisantuntijalle?
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Sadeveden poistoletkut
Minulla vanhat letkut olivat paineilmaletkua ja päiväkumikaupassa myytiin 1" polttoaineletkua (mustaa kumia kangasvahvikkeella) tähän tarkoitukseen parhaana letkuna. 2kpl 20cm pätkää maksoi klemmareiden kanssa pari kymppiä.
Re: Sadeveden poistoletkut
Oho, tämä oli unohtunut ennenkun Remonttimaken viestin kautta huomasin.janirais wrote:No mitäs materiaalia letkujen tulee olla. Ajattelin että nuo letkut ovat aika tärkeät osat pinnalla pysymistä ajatellen, joten ne lienee aika vaihtaa..
Ja saako ne vaihtaa itse vai pitääkö jättää aisantuntijalle?
Itse voi tehdä mutta vinkkivinkki: rst-klemmarit, ei sinkittyjä ja 2kpl/liitos.
Tämä siksi, että jos toinen klemmari pettää niin toinen pitää kunnes (säännöllisesti vaikka telakalla ennen vesillelaskua) tarkastettuna paljastuu ja vaihtaa voidaan uuteen vaikka vesillä.
Jos klemmari oikeasti pettää, niin itse vaihtaisin molemmat varmuuden vuoksi mutta tiedä sitten olisko turhaa hötkymistä.
306
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Sadeveden poistoletkut
Samoilla linjoilla 306:n kanssa. Ostin uudet RST klemmarit, yhteensä 8kpl, vaikka vanhat näyttivät olevan kunnossa. H veneessä on kaksi paikkaa, joihin en vahingossakaan osta osia Biltemasta, nimittäin nämä poistoletkut (+osat) ja vantit+vanttiruuvit.
Re: Sadeveden poistoletkut
Bilteman letkuklemmareista kannattaa tosiaan pysyä kaukana. Biltemassa on paljon hyvääkin kamaa myynnissä, mutta niiden ruostumattomat letkunkiristimet eivät kuulu joukkoon. Eikä veneen pohjaventtiilit ole muutenkaan niitä paikkoja, joihin kannattaisi laittaa halpisosia.
Joskus vuosia sitten ostin klemmareita biltemasta. Kelvottomat toleranssit ja ehkä myös liian pehmeä materiaali tekivät yhdessä sen, että ruuvin kierteet söivätkin pannassa olevat "kuopat" sileäksi vähän ennen kuin klemmari olisi ollut ollut sopivan kireä. Sen jälkeen se ei tietenkään kiristynyt enää mihinkään, eikä ollut kauhean halukas aukeamaankaan.
Joskus vuosia sitten ostin klemmareita biltemasta. Kelvottomat toleranssit ja ehkä myös liian pehmeä materiaali tekivät yhdessä sen, että ruuvin kierteet söivätkin pannassa olevat "kuopat" sileäksi vähän ennen kuin klemmari olisi ollut ollut sopivan kireä. Sen jälkeen se ei tietenkään kiristynyt enää mihinkään, eikä ollut kauhean halukas aukeamaankaan.
Re: Sadeveden poistoletkut
Eikö kellään teistä ole poistoletkuihin liitettyjä venttiileitä ? Veneeni on tosi vanha. Venttiilit ovat jo ruostunet ja olin aikeissa vaihtaa ne. Onko nyt niin, että ne eivät ole enää pakollisia ? Homma helpottuu oleellisesti, jos ei venttiileitä tarvitse asentaa !!
Re: Sadeveden poistoletkut
No, onhan niitä tuolla missä muutakin tietoa (kts. keskustelulinkit artikkelin lopussa).tojumi wrote:Eikö kellään teistä ole poistoletkuihin liitettyjä venttiileitä ? Veneeni on tosi vanha. Venttiilit ovat jo ruostunet ja olin aikeissa vaihtaa ne. Onko nyt niin, että ne eivät ole enää pakollisia ? Homma helpottuu oleellisesti, jos ei venttiileitä tarvitse asentaa !!
Venttiilien tehtävä on katkaista veden tulo jos letku irtoaa tuplaklemmareista huolimatta (tai jos täyttä lihasta olevat regattakaverit pistäytyvät oluelle veneesi istumakaukaloon ja meri alkaa siirtyä kaukalon pohjalle). Ja jos venttiilit pettää, on vielä puukiilat.. Eli se on yksi veneen tärkeimmistä turvallisuuskohteista ja katsastuksessa vaadittu vedenalaisiin läpivienteihin 3-luokassa.
Samasta tietopankista löytyvästä Katsastus-artikkelista löydät Katsastussäännöt-linkin kohdasta 1.7 lisää.
306
Re: Sadeveden poistoletkut
Muiden remonttikohteiden ohessa keväällä menevät sadevesien poistoletkut vaihtoon. Läpivienti ja venttiili myös uusiksi samalla.
Ongelman on ollut se että vettä alkaa tulla melko helposti sitloodaan letkujen kautta paattia kallistaessa. Meillä on pohjassa vain yksi läpivienti mikä ei helpota asiaa. Olisiko jotain vinkkiä miten tälläisessä tilanteessa saisi hillittyä tätä ongelmaa? Onko mitään miten voisi tilannetta yrittää parantaa? En taaskaan sattumaltakaan löytänyt kuvavinkkejä täältä kenenkään arkistoista.
Sopiiko putkiksi laittaa tuplaklemmarein varustettua teräslangalla vahvistettua pvc-putkea? Suosituksia?
Alapuolella kuvaa nykytilanteesta. Kiitos jälleen jo etukäteen kaikista vinkeistä.
Ongelman on ollut se että vettä alkaa tulla melko helposti sitloodaan letkujen kautta paattia kallistaessa. Meillä on pohjassa vain yksi läpivienti mikä ei helpota asiaa. Olisiko jotain vinkkiä miten tälläisessä tilanteessa saisi hillittyä tätä ongelmaa? Onko mitään miten voisi tilannetta yrittää parantaa? En taaskaan sattumaltakaan löytänyt kuvavinkkejä täältä kenenkään arkistoista.
Sopiiko putkiksi laittaa tuplaklemmarein varustettua teräslangalla vahvistettua pvc-putkea? Suosituksia?
Alapuolella kuvaa nykytilanteesta. Kiitos jälleen jo etukäteen kaikista vinkeistä.
- Attachments
-
- 150514-3240.jpg (237.9 KiB) Viewed 11081 times